“Als therapeut vind ik het belangrijk om mensen anders te leren kijken naar waar ze tegenaan lopen”

Als kind kwam ik veel in Oostenrijk. Iedere zomer vier weken, iedere winter twee weken. Mijn ouders waren verliefd op de natuur en de ruimte in dat land. Ik liep veel door de weides en speelde graag met water, samen met mijn broertjes en zusje. Mijn moeder nam vaak kruidenzalven vanuit Oostenrijk mee naar Nederland, bijvoorbeeld voor schaafwonden en blauwe plekken. De apotheken staan daar vol met middelen die zijn gebaseerd op geneeskrachtige kruiden. De liefde voor de natuur en kruiden heb ik dus van huis uit meegekregen.

Op de middelbare school ging mijn voorkeur uit naar de praktijklessen waarin ik met mijn handen kon werken. Ik had inzicht in hoe je dingen in elkaar moet zetten, zowel qua ontwerp als bouw. Werktuigbouwkunde was dan ook een logische studiekeuze. Via mijn stage ben ik gaan werken bij een ingenieursbureau dat is gespecialiseerd in botenbouw. In dat werk liep ik er tegenaan dat het onvoldoende voldoening gaf en weinig zinvol leek.

Ik ging op zoek naar mijn pad in Oostenrijk.

Voor die reis kocht ik een boekje over kruidengeneeskunde en in de bergen ben ik op zoek gegaan naar kruiden. Bij terugkomst ben ik een klein kruidentuintje gestart op mijn balkon. Die kruiden gebruikte ik voor mezelf en ik merkte dat ik daar veel profijt van had. Ik wist: hier wil ik iets mee.

Wel wilde ik een gedegen basisopleiding hebben om te leren hoe je in de hulpverlening met mensen werkt, in het bijzonder met kinderen. Het werd daarom sociaalpedagogische hulpverlening. Na deze studie heb ik me gespecialiseerd in de begeleiding van hoogbegaafde en hooggevoelige jongeren en kinderen. Hierbij maak ik gebruik van verschillende gesprekstechnieken, zoals familieopstellingen, coaching en constructieve feedback. Ook heb ik gewerkt met beeldende, creatieve en actieve begeleidingstechnieken.

Vanuit deze ervaringen heb ik ontdekt dat iedereen een aparte benadering en vorm van begeleiding nodig heeft. Voor de een werkt een actieve vorm goed, waarbij je wat gaat ondernemen. Een ander is meer gebaat bij een creatieve vorm. En soms is het gewoon goed om in een stoel te zitten en te praten. Dit maakt begeleiden heel dynamisch.

Opleiding Kruidengeneeskunde.

Bij het Kruidenrijk in Haren, heb ik heel veel geleerd over hoe je kruiden verwerkt en welke klachten je kunt behandelen. Ook heb ik medische kennis opgedaan over het menselijk lichaam. Gecombineerd met sociaalpedagogische hulpverlening heb ik hierdoor de ideale vaardigheden in huis voor het werk als natuurgeneeskundig coach. Ik heb mijn droom kunnen verwezenlijken om mensen op een natuurlijke manier van hun klachten af te helpen.